Fantastisk lækker chia grød :-)

Bedste chiagrød til dato….ramte virkelig plet med både smag & konsistens….dertil en lækker juice lavet af gulerødder, grapefrugt uden skræl, æbler og blommer (som vi er ved at drukne i pt. :-)). 
Chiafrøene “hyggede sig” i køleskabet natten over i glas med tilhørende plasticlåg i en blanding bestående af (opskrift til 1 glas/1 person) :

2 spsk havregryn, 2 spsk Chia frø,  1 spsk peanutbutter og lidt honning, kokosvand og risdrik (mængde på væsken så glasset er fyldt 3/4 op, så der også er plads til topping) – rør denne blanding godt sammen og sæt i køleskabt natten over. Næste morgen røres i “grøden” igen og der toppes med skyr, banan og blommekompot (lavet af blommer, saft af 1 citron, 2 vaniljestænger + sukker efter smag – stængerne lader jeg ligge i kompotten – koges til blommerne er kogt godt ud)….så føles det ikke bare som dessert til morgenmad, det smager også sådan.

Chia grød

Boller til at få bugt med sukkertrangen….og super nem sund fastfood…..pizza på den alternative måde :-)

Savner du en opskrift på lynhurtig pizza, der ikke kræver hævetid og samtidig er fuld af sundhed + glutenfri….så behøver du ikke lede længere…den kommer nemlig her :

Følgende ingredienser blandes sammen i en foodprocessor :

6 æg, 3 dl revet squash, 3 dl solsikkekerner, 1 spsk Husk, ½ tsk salt og 1 tsk bagepulver.

Denne masse fordeles ud på 2 bageplader beklædt med bagepapir….dejen er flydende og du kan med fordel bruge en delskraber til at fordele med…lav den firkantet eller rund, alt efter hvad du foretrækker :-)

Bag bundene ved 200 grader i ca. 10 min. Hold øje med at de ikke bliver for mørke.

Jeg lavede en tomatsovs af : 1 ds hakkede tomater, en masse fed pressede hvidløg, hakket frisk chili og lidt balsamico eddike – fordel denne sovs på de bagte bunde…og tilsæt derefter din favorit topping. Jeg valgte mozzarella og tomater. Bag herefter i yderligere 5 minutter til osten er smeltet. Til sidst toppede jeg med frisk spinat.

Jeg valgte at lave den ret enkel med ingredienser, jeg lige havde på lager.

Den smagte fortræffelig….og vi kunne faktisk ikke spise en hel pizza hver, så der blev en rest til overs til madpakken næste dag :-)

På billedet ser du også de søde rustikke boller….opskriften finder du under billedet :-)

Søde boller og pizza

50 gram gær, 4½ dl lunken vand, 420 g kastanjemel, 180 g mandelmel, 1 dl hakkede tørrede abrikoser, 1 dl grovhakkede hasselnødder, 1 tsk salt.

Rør gæren ud i vandet og tilsæt derefter resten af ingredienserne.

Lad dejen hæve ca. ½ time og form derefter “rustikke” formede boller med en ske (dejen er ret våd). Lad dem herefter hæve yderligere ½ time på bageplade med bagepapir. Drys evt. med lidt valgfri topping…kerner eller lign.

Bages ved 250 grader i ca. 15 minutter…må gerne blive lidt mørke. Køles af på bagerist.

De smager fantastisk både lune og kolde….de er søde pga. kastanjemelen.